Tijdelijk geen directe trein tussen Amsterdam en Londen: Alternatieven voor reizigers in 2024
Reizigers die van plan waren om vanuit Nederland rechtstreeks naar Londen te reizen, worden geconfronteerd met slecht nieuws. Vanaf juni 2024 zal er een periode van een half jaar zijn waarin de rechtstreekse hogesnelheidstrein, de Eurostar, niet beschikbaar is. Dit besluit is genomen door het ministerie van Infrastructuur & Waterstaat en betrokken partijen vanwege de verbouwing van station Amsterdam Centraal. De paspoortcontrole op dit station moet wijken voor renovatiewerkzaamheden, en de nieuwe locatie, onder het station, wordt pas in december 2024 geopend.
Hoewel aanvankelijk werd gevreesd voor een nog langere periode zonder directe treinverbinding, zijn de partijen erin geslaagd het treinloze tijdperk te beperken tot zes maanden. Reizigers die naar Londen willen, zullen echter gedurende deze periode moeten overstappen in Brussel, waar de paspoortcontrole wel plaatsvindt. Deze tijdelijke wijziging heeft gevolgen voor het reislandschap en roept vragen op over duurzame alternatieven.
Alternatieve routes en zorgen van reizigersorganisaties
De aangekondigde onderbreking van de rechtstreekse treinverbinding tussen Amsterdam en Londen heeft geleid tot zorgen bij reizigersorganisaties. Het wegvallen van deze duurzame transportoptie zou kunnen leiden tot een toename van het aantal vliegreizen. Volgens eerdere berekeningen zouden dagelijks tot wel 21 extra vliegtuigen de lucht in gaan tijdens de periode van onderbreking.
Hoewel het ministerie aangeeft in gesprek te blijven over mogelijke extra treinen naar Brussel tijdens de Eurostar-loze maanden, zijn reizigers bezorgd over de duurzaamheid van alternatieve reisopties. De druk op het milieu en de mogelijke congestie van andere vervoersmiddelen, zoals vliegtuigen, roepen vragen op over de lange termijn impact van deze tijdelijke wijziging.
Nederlandse reizigers kunnen wel vanuit de grote Nederlandse stations reizen naar Brussel om vervolgens hier over te stappen op de Eurostar. De vertragingen blijven hierdoor relatief beperkt en zo blijft het mogelijk om met de trein naar Londen te gaan.
Constructieve dialoog en tegenvallende resultaten
Na hevige kritiek op het oorspronkelijke besluit om de treindienst voor een veel langere periode stop te zetten, gingen de betrokken partijen opnieuw om tafel. De hoop was om toch een manier te vinden om de rechtstreekse trein naar Londen operationeel te houden. Helaas bleek dit streven tevergeefs na extra onderzoek.
Het ministerie erkent dat het een teleurstelling is dat het niet is gelukt het gat van zes maanden op te lossen, maar benadrukt dat alle partijen het eens zijn over de opening van de nieuwe locatie voor paspoort- en bagagecontrole, de Amstelpassage, die iets eerder beschikbaar zal zijn dan oorspronkelijk gepland.
Reacties van belanghebbenden
Eurostar, de exploitant van de hogesnelheidstreinverbinding, reageert positief op het beperken van de verstoring tot een half jaar. Topvrouw Gwendoline Cazenave benadrukt de samenwerking in de komende weken om de gevolgen voor zowel het bedrijf als de klanten te minimaliseren. Eurostar zal nog steeds treinen van Londen naar Amsterdam blijven aanbieden, aangezien de paspoortcontroles voor die route in Londen plaatsvinden.
Reizigersvereniging Rover uit zowel blijdschap als kritiek. Directeur Freek Bos noemt het een sof dat de trein een half jaar niet kan rijden vanuit Amsterdam, maar erkent tegelijkertijd dat het beter is dan de oorspronkelijke planning van bijna een jaar zonder treindienst. Hij beschouwt de huidige keuze als ‘de beste van allemaal slechte opties’.
Oplossingen en vooruitzichten
Het ministerie van Infrastructuur & Waterstaat benadrukt dat de verstoring naar verwachting tot december 2024 zal duren. Staatssecretaris Vivianne Heijnen schrijft aan de Tweede Kamer dat hoewel reizigers nog steeds in Amsterdam in de Eurostar kunnen stappen, een overstap in Brussel noodzakelijk zal zijn om de paspoortcontrole te passeren.
“Ik vind het erg vervelend dat reizigers nu tijdelijk over moeten stappen, maar in december 2024 is er een nieuwe en veel grotere terminal beschikbaar voor de reizigers naar Londen,” schrijft Heijnen hoopvol. De belofte van een verbeterde terminal tegen het einde van de onderbreking biedt enig perspectief voor reizigers die gedurende deze periode alternatieve routes moeten overwegen.
Duurzaamheid en toekomstige overwegingen
Terwijl het ministerie en betrokken partijen zich richten op het minimaliseren van de verstoring en het bieden van tijdelijke oplossingen, is het belangrijk om de lange termijn impact op duurzaamheid en reisgedrag in overweging te nemen. De noodzaak om alternatieven te vinden voor een rechtstreekse treinverbinding roept vragen op over de haalbaarheid van duurzame transportopties en de rol van treinreizen in de toekomst.
In afwachting van verdere ontwikkelingen blijven reizigers, belangenorganisaties en betrokken partijen in gesprek om een evenwicht te vinden tussen de noodzaak van renovatie en de behoefte aan efficiƫnte en duurzame reisverbindingen tussen Nederland en het Verenigd Koninkrijk.